

Elektrikli uçak kullanmayı 3 günde öğrendim. Aklımı başımdan aldı
DÜNYA HAVACILIKElektrikli UçakeVTOLGenelSON DAKİKAUÇAK 13 Şubat 2025 Gürkan Bal 0

Bir haftadan kısa bir süre içinde, havacılık girişimi Pivotal, elektrikli uçan araçlarından birini uçurmam için beni eğitti.
“Tamam Andy. Kalkış için netsin.” Bu benim uçuş eğitmenim telsizden kaskımın içine konuşuyor.
“Gerçekten mi?” Kendi kendime düşünüyorum. “Bu gerçekten oluyor mu?”
Eğitmenimin bana gezegendeki 100’den az insanın yaptığını söylediği bir şeyi yapmak üzereyim: Elektrikli bir dikey kalkış ve iniş aracı olan bir eVTOL’e pilotluk yapacağım. Bir drone ile geçilen küçük bir uçak veya helikopter hayal edin. Ve işte vurucu:
Hayatımda hiç başka bir uçak uçurmadım.
Ancak Silikon Vadisi merkezli Pivotal, eğlence amaçlı havacılık pazarını tam olarak bu şekilde kırabileceğini düşünüyor: Uçması o kadar basit bir uçakla ki, hemen hemen herkes bir simülatörde birkaç günlük eğitimle öğrenebilir.
Pivotal’ın CEO’su Ken Karklin, “Bu uçaklardan birinde size kötü bir sonuç verecek bir şey yapmak aslında inanılmaz derecede zor” diyor. “Bugünün teknolojisi, en azından teknolojik olarak çok daha fazla kapasiteye sahip bir uçağı almamıza ve onu ultra hafif bir operatörün eline vermemize izin verdi.”
Ultra hafif bir uçağın yalnızca bir koltuğu vardır, yalnızca eğlence amaçlı kullanılır ve çalıştırılabilir veya çalıştırılmayabilir. Motorlu bir ultra hafif uçak, Federal Havacılık İdaresi yönergelerine göre 254 pounddan daha hafif olmalıdır. Çalışmak için herhangi bir sertifika gerektirmezler, ancak kalabalık bölgeler üzerinde uçamazlar. Yine de, Pivotal’dan 190.000 dolarlık bir uçak satın almak isteyen herkesin, şirketten eğitmenler tarafından yönetilen bir simülatörde eğitimi tamamlaması gerekiyor. Eğitim genellikle yaklaşık 10 gün sürer. (Tam şeffaflıkla, yapmama izin verilen uçuş türlerini sınırlayan eğitimin kısaltılmış bir versiyonunu tamamladım.)
Oturduğum tek kişilik uçak, Pivotal’ın BlackFly adı verilen dördüncü nesil üretim öncesi eVTOL’ü. Şık bir siyaha boyanmıştır ve kabarcık kanopili tamamen fiber bir kompozitten yapılmıştır. BlackFly, her kanatta dört pervane bulunan sekiz elektrik motoruyla çalışır. Dikey olarak kalkış ve iniş yaptığı için tekerlek veya herhangi bir iniş takımı yoktur. İniş pistinde, BlackFly gövdesine ve ön kanadına dayanır.
Gelecek yıl Pivotal, ilk üretim model uçağı olan Helix’i müşterilere teslim etmeyi planlıyor. Bu yeni model Blackfly’a benziyor, ancak Pivotal, içerideki donanımın daha iyi verimlilik ve ölçeklenebilirlik için yeniden tasarlandığını söylüyor.
Pivotal, Helix için henüz kaç sipariş aldığını söylemedi. İlkinin Haziran 2023’te bir müşteriye teslim edilmesinden bu yana 13 BlackFly sattı. Şirket, benim gibi uçuş deneyimi olmayan insanlara kur yapmayı umsa da, deneyimli pilotların bile bir BlackFly uçurduktan sonra “inanılmaz bir coşku” gösterdiğini söylüyor.
“Bu farklı bir uçak türü, arka bahçelerinden uçabilecekleri bir uçak. Havaalanına gitmek zorunda değiller.” Karklin diyor.
BlackFly kokpitinin içi
Google’ın kurucu ortağı Larry Page tarafından desteklenen Pivotal, eVTOL’lerinde fly-by-wire teknolojisi olarak bilinen şeyi kullanıyor. Bu, kokpitteki kontroller ile uçağı hareket ettiren fiziksel bileşenler arasında bilgisayarlar olduğu anlamına gelir. Fly-by-wire sistemleri, uçağın manevra yapmasını kolaylaştırır ve ağırlığı azaltır.
Kokpit sade ve rahattır. Her iki tarafta da iki aynı, yedekli joystick vardır, böylece bir pilot hangi eli tercih ederse etsin. Önümde irtifa, hava hızı, motor sıcaklıkları ve pil seviyeleri gibi gerçek zamanlı bilgileri görüntüleyen dokunmatik ekranlı bir tablet var.
Dokunmatik ekranın yanında, bakmak için çok zaman harcadığım bir düğme var. Onu çekmek balistik paraşütü açar. Eğitimimin bir kısmı paraşütü bir makette kullanmayı öğrenmeyi içerse de, Pivotal bana hiçbir pilotun onu 7.000’den fazla gerçek uçuşta kullanmasına gerek olmadığını söylüyor. Yine de, şu anda orada olduğu için mutluyum.
Bazı sinirlere rağmen, simülatörde üç gün geçirdikten ve bir değerlendirmeyi tamamladıktan sonra kendime güveniyorum. Aynı zamanda sabit kanatlı bir pilot olan uçuş eğitmenim Sabrina Alesna’ya ilk kez bir BlackFly ile uçtuğunda nasıl bir şey olduğunu soruyorum.

Her müşterinin bir Pivotal uçağını uçurmadan önce bir simülatörde bir değerlendirmeden geçmesi gerekir.
“Ne kadar duyarlı olduğuna şaşırdım” diyor. “İrtifamı veya hava hızımı korumak için sürekli girdi koymaya alışkınım. Ama bu uçak tüm işi sizin için yapıyor.”
İlk uçuşum
İlk uçuşum oldukça basit. Alesna bana pedin 40 fit yukarısına kadar kalkış yapmamı, sola yalpalamamı (döndürmemi), sağa yalpalamamı ve sonra inmemi söylüyor. Temizlendikten sonra derin bir nefes alıyorum ve gaza basıyorum. Sekiz motor bir arı sürüsü gibi ses çıkarıyor. Yaklaşık 3 saniye sonra bir sarsıntı hissediyorum ve BlackFly yerden koparken koltuğuma geri itiliyorum. Simülatöre benziyor ama daha agresif.
Havada 40 fitte durmam gerektiğini unutuyorum ve baş parmağımı gazdan çektiğimde yaklaşık 50 fitteyim. Yerleştikten sonra soluma bakıyorum. Tek başıma uçan bir uçakta olduğum gerçeği vuruyor, ancak kendime bunu simülatörde onlarca kez yaptığımı hatırlatıyorum.
Birkaç saniye havada asılı kaldıktan sonra yalpalamalarımı tamamlıyorum ve iniş işlemine başlıyorum. Tek yapmam gereken, yerden yaklaşık 10 fit yüksekte olana kadar gazı geri çekmek. Bu noktada bilgisayar bana artık başlatabileceğim “otomatik iniş” özelliğinin mevcut olduğunu söylüyor. BlackFly işin geri kalanını benim için yapıyor ve ben yere çarpıyorum.
Önümüzdeki üç uçuşum daha uzun ve daha karmaşık hale gelecek. Bunları görmek ve eğitim süreci hakkında daha fazla bilgi edinmek için yukarıdaki videoyu izleyin.
O ilk uçuştan sonra motorların soğumasına izin vermemiz gerekiyor ama hemen tekrar gitmeye hazırım. Yüzümde kocaman bir sırıtışla, bana bakan GoPro kameraya dönüyorum ve “Çok eğlenceliydi” diyorum.
Birkaç saniye havada asılı kaldıktan sonra yalpalamalarımı tamamlıyorum ve iniş işlemine başlıyorum. Tek yapmam gereken, yerden yaklaşık 10 fit yüksekte olana kadar gazı geri çekmek. Bu noktada bilgisayar bana artık başlatabileceğim “otomatik iniş” özelliğinin mevcut olduğunu söylüyor. BlackFly işin geri kalanını benim için yapıyor ve ben yere çarpıyorum.
Önümüzdeki üç uçuşum daha uzun ve daha karmaşık hale gelecek. Bunları görmek ve eğitim süreci hakkında daha fazla bilgi edinmek için yukarıdaki videoyu izleyin.
O ilk uçuştan sonra motorların soğumasına izin vermemiz gerekiyor ama hemen tekrar gitmeye hazırım. Yüzümde kocaman bir sırıtışla, bana bakan GoPro kameraya dönüyorum ve “Çok eğlenceliydi” diyorum.
kaynak: cnet.com
Henüz yorum yazılmamış.
İlk yorum yazan siz olun.